Man får ofta höra om den globala uppvärmningen och liknande miljöproblem. Frågan blir då om den lilla enskilda människan kan påverka utvecklingen mot en mer positiv riktning. En som inte bara har funderat utan även gjort något är Alexandra Davidsson. Hon är generalsekreterare i föreningen Medveten Konsumtion Sverige. En förening som vill dela med sig av sina råd till oss konsumenter.
Hur började ditt miljöengagemang?
Mitt miljöengagemang började när jag som 16 åring upptäckte glädjen i att handla kläder second hand. Sedan var det en lång startsträcka innan jag applicerade det på andra delar av mitt liv, men det satte igång på ”riktigt” under mina högskole och universitets-studier som båda hade ett tydligt hållbarhetsfokus. Man kunde inte längre blunda för problemen med kunskapen som man fick. Idag handlar jag det mesta second hand eller på ett klimatsnällare sätt, och brinner för att få möjligheten att sprida hur mycket vid kan påverka med vår egen konsumentmakt genom föreningen Medveten Konsumtion.
När tog ni beslutet att gå vidare till att bilda en förening?
Föreningen Medveten Konsumtion bildades 2008, och denna månad firar vi 10 år som förening.
Vad tror ni att det är som har gjort att ni är så uppskattade?
Hmm… Jag tror dels att det är för att vi arbetar utan pekpinnar – vi ger inspiration och konkreta verktyg om hur man kan tänka, utan att ge dåligt samvete. Vi försöker visa på de positiva effekterna man som privatkonsument kan uppnå genom att välja något mer genomtänka varor eller tjänster. Som förening är vi ganska neutrala, vi är politiskt och religiöst obundna, och har en ganska så låg tröskel in. Vi sprider vad andra aktörer gör, ”översätter” forskning till enkla råd och tips och som ung förening har vi också möjlighet att hoppa på nya och roliga grejer. Vi driver t ex Stora Bokbytardagen 16 maj sedan 2017 och arrangerar Återvinningsfesten i Hornstull 27 maj – två event som är mycket omtyckta och känns nära.
Märker ni att ni får gehör och att konsumenter ändrar på sitt köpbeteende?
Ja absolut, vi märker gehör både via medlemmar och följare och inte minst i media som på senare år likt politiker uppmärksammar dessa viktiga frågor. Det är svårt att peka på de direkta effekterna hos konsumenterna och om de ändrat sitt köpbeteende, men från dem vi hört så har det gett effekt. Främst gillar folk att vi uppmanar till reflektion, snarare än perfektion som gör det lättare att faktiskt ta till sig tipsen och genomföra mer hållbara val och konsumtionsbeslut i sin egen takt.
Är det olika lätt att påverka olika åldersgrupper?
Ja, främst ser vi att kvinnor mellan 20-35 är väldigt intresserade av frågorna medan det är svårare att nå medelålders män. Något som är extra roligt är att många unga är engagerade i frågorna. Men vi ser inte hindren – vi ser bara lösningar och gör så gott vi kan.
Hur har era projekt slagit ut?
På flera sätt, t ex har vi ca 100 000 besökare på Återvinningsfesten i Hornstull förra året, vi hade över 110 olika bokbytarstationer i över 70 städer förra året och kampanjen ”En köpfri dag” och ”Inget NYP i jul” har fått stor uppmärksamhet i både lokal och nationell media, t ex har föreningen fått äran att medverka i TV4 Nyhetsmorgon två gånger, SVT Morgonstudio, Expressen TV och TV4 och SVT lokala Nyheter utöver tryckt media och radio vilket känns roligt. Ju fler vi når, ju närmre kommer vi vårt mål och vision: att föreningen i framtiden inte ens skall behöva finnas.
Blir det många föreläsningar på ett år? Några inplanerade närmsta tiden?
Ja det blir en del! Nu i mars månad har vi nästan fullbokat där vi ska utbilda Sveriges Ingenjörer och en stor textiljätte, en för allmänheten i Gävle och några fler. I snitt skulle jag väl säga att vi medverkar på ca 50 föreläsningar, tal eller paneler per år även om vi önskar att det var flera. Det är himla roligt att föreläsa och träffa konsumenter direkt. Vi kommer även medverka med ett seminarium på Klimatriksdagen för att ännu mer försöka sätta konsumtionens påverkan på hälsa, miljö och rättvisa på agendan tillsammans med andra härliga organisationer som också arbetar för en hållbar framtid.