Thed Björk vid sidan av banan i ett riktigt Rövarrace

Reklam

Den numer historiske fyrfaldige mästaren i STCC Thed Björk samlade för femte året ihop nära och kära, kumpaner och konkurrenter från racingbanorna tillsammans med ett gäng glada amatörer för att genomföra Rövarracet på Gelleråsen. Det som började som en plojgrej med bara fem bilar, har vuxit sig till ett arrangemang som i år bestod av ett maximalt antal ekipage tillåtna på banan, hela 40 bilar och närmre 150 chaufförer.

Thed Björk Foto: Thomas Holmstrand

Gelleråsen, eller Karlskoga Motorstadium byggdes 1949 och var från början en grusbana på 1, 55Km. Idag är banan hela 2,530 meter och har rejält smala kurvor men är fortfarande en mycket snabb bana. Inför Rövarracet har Thed Björk tillsammans med de cirka 40 funktionärerna ställt ut chikaner (stora traktordäck snett stående bredvid varandra) för att begränsa hastigheterna under dagen.

Tajta kurvor i chikanen. Foto: Thomas Holmstrand

Regler

Några av reglerna som gäller är, en fyradörrars standardbil köpt från Blocket för max 5,000 kronor, ett maxantal av 160hkr och ingen fyrhjulsdrift. Den personliga utrustningen är viktigast, hjälm och heltäckande bomullsklädsel. Det får vara 3-4 förare per bil och med en maximal körtid på 30 minuter per förare. 10 depåstopp måste också genomföras, till detta finns en väldig massa bestraffningar som medför stop and go med olika minsta tider, vilket gör det hela väldigt frustrerande för teamen. Det team som kör flest varv på fyra timmar vinner, hur enkelt som helst kan man tro…

Några av lördagens deltagare

Det är alltid lika kul att gå igenom startlistan för Rövarracet, dels för att se de finurliga team namnen men också för att se vilka som är nya deltagare för året. Med startnummer 1 hittar vi Team Ambulans i en Audi 80 -93. Teamet består av fyra glada chaufförer som troget stått vid sidan av racingbanorna under 25 år beredda att rycka in om olyckan skulle vara framme. Den enda olyckan som inträffade idag var att teamet tappade avgassystemet efter 71 varv och fick rycka fram svetsen under stor tidspress.

Team Ambulans. Foto: Thomas Holmstrand

Med startnummer 27 hittade vi två av Prins Carl-Philips säkerhetsvakter, körande en Volvo S40 för Team Säpo Janne. Var någonstans i resultatlistan teamet hamnade är hemligstämplat, men kul hade de!

I ytterligare en Volvo, hittade vi STCC: s VD Jonas Lundin med team kamrater. Jonas hade inför Rövarracet köpt sig en Alfa Romeo men strax utanför Örebro skar motorn och Jonas fick putta in Alfan till en bensinmack. Ett par minuter senare hade herr Lundin köpt bensinmacksföreståndarens Volvo V40 och teamet kunde lugnt fortsätta till Karlskoga Motorstadium.

Svip.se i safety car. Foto: Thomas Holmstrand

Så tillbaka till racet

Som lite utav en tradition fick svip.se följa med Benny Björk i Saftey Car för att leda ut de 40 ekipagen inför start, ett varv och sedan var tävlingen igång! Racet i sig föll ganska odramatiskt och helt klart saknade man det vrålade ljudet av motorer som vanligtvis hörs från Gelleråsen. Men som sagt, det är standardbilar på banan och med chaufförer som troligen inte hade klarat sig speciellt långt under ett STCC race. Som en kul grej testade svip.se att klocka ledarbilen med startnummer 111 under ett varv, vem av herrarna som körde ska vi låta vara osagt men varvet gick på 1,51 minuter så drag i bilarna saknades inte!

Från depån kan det hela verka otroligt rörigt ute på banan, som tur är har alla bilar en transponder monterad så att teamen själva kan hålla reda på hur många varv de kört. De flesta teamen har dessutom radiokontakt med varandra så att man kan ge tips och råd från alla synvinklar. Ett team som förmodligen inte hade radiokontakt var Team K-rauta i en Alfa som med 6 minuter kvar av tävlingen fick soppatorsk och blev därmed tvungna att bryta… Team GK 1 i en Volvo S40 2,0T med startnummer 25 stod för dagens största dramatik när deras bil med endast 20 minuter kvar av tävlingen började brinna… Ni som funderar på att delta i nästa års Rövarrace och undrar vilka bilar som går bäst, så kan svip.se avslöja att Volvo är överrepresenterade fast det kan ju ha något att göra med Thed. BMW verkar också vara ett vinnarkoncept då 2015 års vinnarteam, lika förra året körde en BMW 320. The Dukes med startnummer 111 ledde ganska ohotade under majoriteten av tävlingen och vann slutligen 2015 års Rövarrace med 124 varv körda på fyra timmar. Grattis säger vi till chaufförerna Carlbark, Lennartsson, Persson och Andersson. På andra plats i en Volvo S40 Team Säljcenter med startnummer 17 och på en hedrande tredje plats startnummer 21, Team Linnebäck också i en BMW 320.

Vinnarteamet The Dukes. Foto: Thomas Holmstrand

Grattis säger vi till dom och passar på att än en gång gratulera Thed Björk till sin tredje raka STCC-titel, nu med fyra segrar totalt! Stort tack för att vi fick komma och ta del av ett suveränt organiserat race av hög (standard) klass! 😉

Prispallen 2015. Foto: Thomas Holmstrand