I december råder bråda dagar för Adolphson & Falk. En akustisk version av ”Mer jul”, samlingsalbum och en kommande video till monsterhiten ”Mer jul” som strömmats mer än 36 miljoner gånger på Spotify. Vi fick oss en pratstund med den ena delen av duon, Anders Falk.
Hur fick ni för er att ni ville göra en akustisk version av ”Mer jul”?
Vi kom på att själva låten fyllde 40 år och för att få lite uppmärksamhet kring det så tänkte vi att nu var det dags. Vi gjorde lite akustiska grejer i början av 2000 – talet, men vi gjorde aldrig ”Mer jul”. Vi är ute och turnerar med ett akustiskt band mellan varven och så tänkte vi att vi gör lite reklam för det bandet också. Och så kombinerar vi det med vårt nya samlingsalbum ”Bästa” som vi gjort efter att fans påtalat att vi inte hade något samlingsalbum som ligger på Spotify. Vi har även saknat en officiell video för ”Mer jul”. Det är vår gigantiska hit och vi hade ingen video till den. Den släpper vi lite senare i december.
Innehåller samlingsalbumet den akustiska versionen?
Både ock. Man kan säga att den innehåller sexton spår och att den akustiska versionen är ett extraspår. Vi har lagt upp låtarna på albumet i en kronologisk ordning. ”Blinkar blå” som vi slog igenom med ligger först och sen kommer vår klassiska ”Mer jul” från 1984 och sen fortsätter det genom åren framåt.
Lite kul att ni på singeln tagit med originalversionen av ”Mer jul” från radioprogrammet Eldorado.
Vi ville även presentera den ur ett historiskt perspektiv. Det finns ytterligare en variant som vi gjorde när låten fyllde tio år ihop med Lars-Göran. Han ville göra en slags house variant, men den blev inge kul så den har vi mer eller mindre slaktat. Tomas och jag vill glömma den, men Lars-Göran vill gärna att den finns för det var ju han som gjorde den.(skratt)
Men Lars-Göran har den kanske i sin ägo?
Den finns för honom, absolut. Det är lite kul med den här trestegsraketen, originalet, den remixade och den akustiska versionen. Men nu är den vid 40år vuxen så nu släpper vi den och kommer inte stötta det barnet längre. Utan nu får den stötta oss.
Var det svårt att välja ut sjutton spår till samlingsalbumet?
Nej, det var inte så svårt för att vi tänkte att nu är det ett samlingsalbum som gäller. Vi har så tydliga hits. De stora låtarna med oss ligger där i åttiotalet när radioprogrammet Tracks fanns, så vi tog de låtar som snurrat mest på radiolistorna. De är hämtade från våra tre första album som vi spelade in tillsammans med Greg FitzPatrick. Sen spelade vi in albumet ”Indigo” med studiomusiker och då var det framförallt singeln ”Du låter det ske” som blivit en favorit när vi spelar ute. Sen har vi med ”Soloviolin”, en akustisk låt som blev uppskattad och har växt på Spotify. Så det är en ganska naturlig rörelse som visar vår utveckling. Våra tre största hits kom i början, ”Blinkar blå”, ”Stockholmsserenad” och ”Bärande våg”. Vi var som bäst i början. (skratt) Så är det för många artister. Man får ett genombrott och sen ligger publiken kvar där.
När du säger det här med genombrott, kan det vara så att man lite lutar sig tillbaka mot det?
Det får man alltid fundera på. Vi har ändå lyckats hålla oss kvar i branschen, men det bygger framförallt på att vi spelar låtar från de tre fyra första plattorna. Är det en konsert så består till 80 procent av de låtarna, även akustiskt. När vi slog igenom så var det album som gällde. Folk lyssnade inte bara på singlarna så på nåt sätt blir alla låtar från de plattorna aktuella. Många har subfavoriter på plattorna och begär dem. Dessutom kanske vi är den gruppen som har det tydligaste soundet. Vi var ganska extrema på synt när det begav sig och det var Greg FitzPatrick som stod för syntarna. Vi var egentligen en trio, men han ville jobba i bakgrunden. Han var som en producent. Jag och Tomas skrev musiken till gitarrer och sjöng dem. Sen rensades gitarrerna bort. Fast ”Blinkar blå” har gitarr i sig och ”Mer jul” har mycket gitarr i sig. Efterhand försvann gitarrerna helt, men när vi skulle spela akustiskt så förde vi in gitarrerna som huvudinstrument. Så när vi spelar akustiskt så funkar det lika bra för folk verkar vara ute efter låtarna.
Har förstått det som att Greg FitzPatrick är lite av en estet som gör lite olika saker…
Han är en väldigt kreativ person som gör fler saker än musik. Bild till exempel. När vi frågade om han ville följa med på vår jubileumsturné 2018 ställde han som krav att han skulle få ställa ut sin konst i foajén och sälja den. Det ställde vi glatt upp på och han gjorde en speciell kollektion bilder som hade titlar som våra låtar. De sålde bra, så han blev glad. (skratt)
Men Greg känner inte att han vill lära sig ett nytt instrument så han kan vara med och köra akustiskt?
Nu är det så att han inte själv anser sig vara nån duktig live musiker, men han var med på ”Mer Jul” och spelade mandolin. Annars är hans stora grej att jobba med synt. Han är ingen pianist (även om han kan spela piano) som sätter sig ner och spelar låtar, utan han är mer en kreatör. Lyssnar man på våra gamla grejer så hör man vilka fantastiska grejer Greg byggde upp.
Ni har alltid varit inne i datavärlden så för mig så känns det lite som att ni borde ha varit först med att ha ett samlingsalbum på Spotify.
Det kanske vi hade varit om vi hade varit yngre. Det fanns ju inte ens CD i början på åttiotalet utan det var vinyl som gällde och vi var glada med det. Sen plötsligt kom CD´n som medium och då fick vi sälja om plattorna. Sen kom Spotify och det vi gjorde då var att vi samlade ihop allt som vi spelade in på åttiotalet och gjorde en box. Då fick vi allt digitaliserat också. Det är den enda samling som vi har sen tidigare på Spotify. Och den är för mycket för den är liksom allt. Men nu kommer nya samlingsalbumet ”Bästa” på Spotify och den ges även ut som CD.