Stockholmstrion Illumen vill sätta ljuset på de mörkare sidorna av sig själva, liksom de mörka tider som världen för närvarande befinner sig i. Bandet vill skapa musik som berör och hjälper människor som strävar efter att göra skillnad. Vi fick oss ett snack med ena hälften av bandets kompositörer, Henrik.
Har ni tre i gruppen känt varandra sen barnsben?
Nej och i musiksammanhang så tror jag att vi är en udda kombination. Jag och Anders som skriver låtmaterialet har träffats i vuxen ålder och skriver låtar sen tio år tillbaka. Sen träffade vi Martin förra året (en hip hop artist med en egen musikkarriär) som är mycket yngre än oss och har i och med det en annan musikalisk uppväxt än vi andra. Så vi i bandet har haft våra musikaliska karriärer på olika håll och nu har de sammanflätats.
Då är ni fyra som gör musiken men tre som framför den?
Det kan man säga. Jag och Anders gör allt grundmaterial som vi tar med till vår producent Ari Lehtonen. Han lyssnar igenom materialet och kommer med synpunkter. Så säger han vad han tycker vi ska gå vidare med och efter det tar jobbet vid med texter, sångmelodier för min och Anders del. Sen så för vi ihop det tillsammans med Martin. Så det är Martin, Anders och jag som är Illumen och sen är Ari den som ser till att vi får ut musiken i en mer professionell version.
Vad gör ni med låtarna som Ari ratar?
Det är subjektivt. Vissa saker känner man verkligen för och det förtjänar ett bättre öde. Det är något som inte är riktigt rätt så vi får jobba mer med exempelvis refrängen eller melodin. Ändå kan magkänslan säga att det här är ändå värt att spela upp för omvärlden så det måste vi ta tag i. Man får kanske lägga det i en tillfällig malpåse och sen plocka upp den när den är mer mogen.
Känns det svårt att lägga undan låtar?
Tror det är så det funkar för de flesta artister. Man gör många låtar och då är det några som får vila. De kanske poppar upp efter tio år, i en annan kontext eller omgjorda. Vissa får vila och andra ska kanske stanna på idéstadiet.
Om nu era singlar går bra, tror du då inte att något skivbolag vill signa er?
Det är väl drömmen att någon av de låtar som man har gjort plötsligt hamnar i en kontext där den får fart. Det kan vara att nån bloggare eller influencer plockar upp den, den hamnar i en reklamfilm osv. Men vi är långt ifrån det, vi har precis släppt låten ”Whats Going On ”, bygger bandet i sociala medier och befinner oss i det hårda arbetet som alla artister först måste ta sig igenom innan det händer något större. Men drömmen är att vi ska kunna livnära oss på musiken samtidigt som det är bra om musiken betyder något för de som lyssnar på den.
Er singel ”What´s Going On” är aktuell med alla fake news som florerar. Är det så att era texter ofta är inspirerade av aktuella saker? Eller finns det även texter som speglar självupplevda saker?
Det är en mix. Det som är fördelen med att jobba med musik och texter är att du kan ta upp teman som är viktiga för dig själv eller bandet. När vi skriver våra texter så blir de gärna om saker som är viktiga för människor och att de är gränslösa. Om vi tar ”What´s Going On” som exempel så tar den upp konstiga saker som händer i världen som pandemin, fake news osv. Det är saker som engagerar hela världen och då kan man sätta ljuset på det genom att skriva en låt kring det. Första låten som hette ”Reasons” är mer en kärlekslåt. Det handlar mer om att vi hittar tematiseringar om det vi skriver om. Att vi belyser olika saker knyter an till vårt bandnamn.
Kommer musiken eller texterna först när ni skriver låtar?
Vi skapar en känsla i embryot till en låt och när man hör den så väcker den saker till liv. Då hör vi ofta direkt vad den måste handla om. Så det är mer stämningen i utkasten till låtarna som leder oss till vilken text det ska bli.
Brukar ni vara överens om hur låtarna ska utvecklas?
Ganska överens. Vi har olika musikalisk bakgrund och är olika som människor, men det är väl det som är det häftiga. När man är många som skapar musik ihop så skapas en dynamik som går förlorad om du är ensam kompositör. Det är en rolig skaparprocess när man känner att vi är ganska överens och sen så kalibrerar man text och melodi fram till en låt. Vi är ganska prestigelösa så har vi en idé så testar vi den och är den bra så kör vi. Det är väldigt få gånger vi haft hårda ordalag och sagt: – över min döda kropp! Det finns en utmaning när man gör låtar och det är som för en målare, när är det sista penseldraget innan tavlan är klar. Nån gång måste man släppa ifrån sig låten och erkänna att så här långt kommer vi just nu.
Ni släpper era låtar som singlar, men kommer ni framöver plocka ihop dem till en EP eller ett album?
Det som är fördelen med singlar är att du kan ge ut dem med en viss frekvens. Man kan ge ut dem allteftersom man har något man vill säga sin publik. Det som är häftigt med att släppa en EP eller ett album är att det blir en mycket större apparat, fler låtar att prata om och fler guldkorn för fansen att upptäcka. En singel gillar man eller så gillar man den inte. På ett album kanske man gillar fyra låtar direkt och sen så får de andra mogna till sig. Nu jobbar vi med singlar, men det kan komma att ändras.
Er nya singel ”Drifting Apart” är det en låt om slutet på en kärlek?
Ja, men du som lyssnare kan skapa dina egna accessioner. Den handlar om gränslandet att vara kvar eller inte vara kvar. Det kan vara en kärleksrelation, vänskapsrelation, bo nånstans men vilja flytta därifrån osv. Så innebörden kan läggas på många olika sidor av livet. De flesta låttexter har någon symbolik eller metafor där storyn finns invävd och som låter lyssnaren fylla i mellan raderna.
När ni skriver era låtar har ni då nån tanke om att de får max vara låt säga tre och en halv minut?
När vi gör låtar så hamnar vi i grundupplägget på ca tre och en halv minut, ibland på fyra minuter. Man vill att låten ska slå an ganska snabbt, vidhålla något intresse som gör att du vill lyssna klart. Längre låtar uppskattar man mest hos nån artist som man lärt känna. Idag lyssnar man bara tio, femton sekunder för att sen kanske bläddra till nästa låt om låten inte fångat ditt intresse. Man har väldigt kort tid på sig och det gör att låtarna hamnar på den längden. Får vi en trogen publik som gillar vårt sound och våra texter då kan man nog experimentera lite. Nu i början vill vi vara mer rakt på.
Låtar som blir ratade nu är inget som ni kommer att ge ut under ett annat namn?
Det där är en jättebra fråga. Vi är inte genrebestämda utan vi rör oss inom populärmusiken. Vi har skrivit låtar som är club, disco, schlager och indiepop. När vi skriver låtar så har vi inte bestämt att de ska vara på ett bestämt sätt utan de blir någonting. När det gäller Illumen så har vi format ett sound och ett tilltal när det gäller texter. De är i en egen fålla, men vi har andra låtar som man skulle kunna ha i Mello eller på en discoplatta. Så all musik vi gör är inte inom ramen för Illumen, utan då jobbar vi mer mot andra artister.
Har ni gått någon musikalisk utbildning?
Jag kan inte tala för de andra, men jag började med att spela trummor i musikskolan. Sen när jag skulle spela trummor på en skolavslutning så sa bandet att de hade en bättre trummis, men vi har ingen basist. Så efter det blev det bas. Tror att vi alla har musikskolearvet på ett eller annat sätt. Vilket är fantastiskt. Det är ett fint sätt från samhället att odla musikintresset hos våra barn och ungdomar. Oavsett om det blir en karriär, för husbehov eller ett fint minne.
Har du fått dina musikaliska gener från dina föräldrar?
Det som jag tror har varit mitt musikaliska arv är att min mamma är musikintresserad. Jag är uppväxt med Beatles, Rolling Stones och Elvis. Så musik har varit viktigt och mina egna musikaliska referenser är mycket 80 till 90 tal. Nyfikenheten på musiken kommer mest från mamma.
Om du fick välja vem som helst som skulle göra en remix på någon av era låtar, vem skulle du välja då?
Då skulle man vilja välja någon runt Max Martin. Där vet man om han sätter tänderna i nånting så kommer det sannolikt att slå. Eller så skulle man vilja sätta det i händerna på någon som är i början på sin karriär. För i början är man lite spretigare, yxigare och då kanske man vågar ta ut svängarna utan att veta hur de stora låtskrivarkollektiven jobbar. Det skulle vara kul om det blev något helt annorlunda och att låten får ett nytt liv. En galen remix i en helt annan musikgenre vore roligast.