Staffan Hellstrand gillar kombinationen med musik och text

Reklam

Staffan Hellstrand är aktuell med sitt nya album ”Mordet i Nürnbergbryggeriet” och en bok ”Du går alltid ensam – Texter 1985-2020” Albumet är ett:  konceptalbum som handlar om mordet i Nürnbergbryggeriet, ett mord som skedde 1835. Boken bjuder på Staffans samlade låttexter, egna utgivna, udda och outgivna och de texter han skrivit till andra (Lisa Nilsson, Idde Schultz, Torsten Flick, Svante Thuresson och många fler)

 

Du är aktuell med både ett album och en bok. Om jag börjar med albumet, hur kom det sig att du fastnade för den historien?

Jag flyttade in i en lägenhet på söder i Stockholm där halva kvarteret har anor från 1860 talet. Under långa perioder på 1800 talet var det ett bryggeri här. Nån som bott här länge sa att det spökade här och talade om att det berodde på att ett mord begåtts här. Då blev jag nyfiken på den historien och utökade den genom att läsa gamla rättegångsprotokoll, referat från tidningar och annat från den tiden som man kan hitta på nätet numera. Jag är alltid på jakt efter något att skriva om och sätta musik till. Speciellt något nytt som jag inte har gjort förut. Efter så många album som jag har gjort så lyckades jag få en idé om att göra något som jag aldrig gjort förut, ett album runt en historia. Då blev jag entusiastisk och det resulterade i detta album.

Spöket har du inte träffat på?

Nej. (skratt) Den delen har jag inte hakat på utan bara den verkliga delen har jag skrivit om.

Har du själv stött på nån liknande arbetsgivare som han i historien?

(skratt) Jag har inte haft så många jobb, som tur är. När jag sommarjobbade så fick man inte vara våldsam. Men jag har haft några odrägliga typer, småpåvar, när jag sommarjobbat. Det var bara under några veckor. Sen 1976 har jag inte haft nån arbetsgivare förutom mig själv. Tänker inte skaffa nån nu heller.

När man är sin egen arbetsgivare är det då svårt att hålla disciplin och liknande?

Jag jobbar inte på det disciplinerade sättet så att jag mellan nio till fem skriver texter och musik. Utan jag går på inspiration och skriver när jag tycker att det är kul, får feeling och känslan infinner sig. Jag jobbar ganska mycket och är produktiv. Har alltid nåt i huvudet som jag ska jobba med härnäst. Jobbar även när jag lyssnar på musik på något sätt. Så jag är inte disciplinerad, men får en del ur mig.

Kanske är bättre att gå på inspiration än tvång…

Jag tror inte på det senare. Ibland så kanske jag åker ut för att skriva texter och för att kunna vara i min egen värld lite grand. Då ser jag till att jag får ur mig nånting under den veckan då jag kanske besöker Köpenhamn eller nåt annat ställe.

I och med att albumet består av en historia rätt igenom så blev du inte sugen att skriva en bok?

Nej, inte om det här. En roman skulle man kunna tänka sig, men det blir inte jag som skriver den. Däremot så finns idéer om att göra en scenföreställning av det. Där kommer jag att vara inblandad i manus. Om det nu blir av. Det har varit lite förhandlingar med några teatrar här i Stockholm, men sen kom coronan och då har de skjutit upp sina nuvarande produktioner. I dagsläget är det tyvärr ingen som planerar för de kommande tre åren.

Får man fråga om din idé på hur upplägget skulle vara?

Jag har skrivit ett synopsis. Det blir ett indie Kristina från Duvemåla. Så det finns i pipelinen och kommer kanske att bli av i min livstid.

Det är så klart stor skillnad i att beskriva en historia i korta stycken och att skriva en roman…

Absolut, absolut. Jag är i full beundran för folk som skriver romaner och får det att gå ihop. Jag läser själv väldigt mycket romaner. Men jag tror inte att jag har det tålamodet. Jag tycker också väldigt mycket om kombinationen med musik och text. Det blir bra delar från två världar. Det tror jag är min grej.

På albumet så har du rätt så många gästmusiker på albumet. Med tanke på pandemin undrar jag om ni har suttit på olika håll när ni har spelat in musiken?

Det har varit lite olika då det har varit lite luckor i pandemin. Men absolut. Trummorna är inspelade i Malmö och violin och mandolin är inspelade i Rättvik. Så de har skickat filer, men de flesta instrument har jag spelat själv. Sen har jag mixat och producerat.

Känns det knepigt att skicka filer mellan sig istället för att sitta i en studio tillsammans?

Egentligen inte. Det har varit väldigt bra musiker som jag har handplockat för det här ändamålet. Så jag har så att säga vetat vad jag skulle få och de har levt upp till förväntningarna. Sen är det lite lustigt att detta är den platta på länge som låter mest som att personerna spelar ihop. Det beror på att det är så bra musiker.

Men då har du tydligt talat om hur du vill att det ska vara?

Ja, det gör jag absolut. Jag gör demos först där jag spelar allting själv. Trummor kan jag inte spela utan dem programmerar jag. Sen har basist och trummis lirat på var sitt håll. Martin spelade in i min studio så då kunde vi kommunicera runt mina idéer.

Har du nån egen favoritlåt på albumet? Nån som du gillar lite extra?

Den sista låten tyckte jag blev väldigt vacker musikaliskt. ”Berätta För Mig Om Havet ” handlar om när han sitter i sin dödscell. Folk spelar riktigt fint och det är ett bra arrangemang. Och där spelar jag själv bas. Så den är en favorit.

Albumet finns som CD och på streamingtjänster, men blir det även en vinyl?

Ja, men den är tyvärr coronaförsenad och ligger i Frankrike där den pressas. Jag har inte fått något riktigt besked om när den kommer.

Var det svårt att få in den på en vinyl och med tanke på att låtarna måste hamna i en speciell ordning?

Nej, det här är en ganska kort platta. Den är inte mer än ca 34 minuter. Så det var inga som helst problem. Det var ett tag sen som jag gav ut något på vinyl, folk frågar efter vinyl hela tiden och nu har jag lagt ner så mycket jobb på det här så nu tyckte jag att jag inte skulle vara snål. (skratt)

Din bok innehåller dina låttexter, men även texter på outgivna låtar. Det tyckte jag var spännande.

Det var en liten bonus. Jag planerade att släppa en platta med demos och sådär. Som man kan göra på Spotify. Jag släppte en live-platta i somras. Har en miljard egna demos till olika låtar som ligger hemma och skvalpar. Då tänkte jag att jag kunde ta med en del här.

Kan det hända att du framöver ger ut dem musikaliskt?

Det har jag som en plan, men det kanske inte blir alla. Jag tyckte om en del av texterna, men så kanske musiken inte var up to date. De här texterna skrevs och spänner över en period på över säkert tjugo år.

På nya plattan har du skrivit texter utifrån en historia, men du har även givit ut texter som ligger nära dig själv. Är det så även med de outgivna låtarna som är med i boken att de handlar om dig?

Måste komma ihåg vilka de var. (skratt) Det finns absolut texter som handlar om mig själv och anhöriga till mig.

Hur ser du som artist på detta med att ge ut musik fysiskt kontra streamingtjänster?

Nu finns det de artister som lever ganska bra på Spotify. De har blivit Spotifyartister på något sätt då de har en yngre publik. Som musiker, artist och kompositör så är det värdelöst. Det ger inte i närheten såna inkomster som ett fysiskt album ger. Men som konsument så tycker jag att det är underbart. (skratt) Så där är jag lite kluven. Jag lyssnar mycket på musik själv och då tycker jag att Spotify är fantastiskt. Det är ett bra sätt att hitta ny musik och även att lyssna på gammal musik. Men ska jag lyssna riktigt ordentligt så går jag och sätter på en vinylplatta i mitt vardagsrum med bra ljud.

Då tillhör du skaran som lyssnar på ett album rätt igenom, eller?

Ja jag är helt fast i album. Lyssnar knappt på de playlist som jag har satt ihop själv, utan jag är väldigt albumorinterad. Det finns nån sorts tanke bakom. Folk har velat göra något som betyder någonting. Det känns som att de flesta artister fortfarande gör album, fast det inte finns nån marknad för det riktigt.

Du gör inga musikvideos…

Nej det finns ingen riktig marknad för det. Det tar tid och ger besvär, så jag tycker att det tar mer än det smakar. Det finns inte några riktiga kanaler längre som när MTV och andra aktörer fanns. På Youtube har ”Lilla fågel blå” 600.000 visningar eller sådär, men det är för att det var en speciell låt. Skulle jag lägga ut en låt nu så tror jag inte att den skulle sticka iväg så jäkla mycket.