Scenen är din Anna Moore

Reklam

Bakom varje framgångsrik man står en kvinna, lyder ett talesätt. Kan man säga att bakom många framgångsrika artister står en kvinna, Anna Moore? Hon har skött om deras PR. Nu ger hon ut sin bok ”  ”Scenen är din – Gör ditt varumärke till en hit” som är en handbok för alla som vill veta mer om PR och lära sig att ta hand om sitt varumärke.  Men är det inte ett vågat steg att ta om man driver en PR byrå? Vi frågade Anna…

Hur kom det sig att du slog dig in på att bli PR strateg och personlig coach?

Anledningen till att jag hamnade i musikbranschen var på grund av min bästa och äldsta vän Meja. Det vart hon som rekommenderade in mig i branschen 1994.  Jag har pluggat på universitetet på HR (Human Resources) och har jobbat med säljande yrken, varit DJ och rest jorden runt. Jag är väldigt öppen för kreativa människor. När jag började med PR var jag anställd på MCA. I takt med att jag har jobbat PR och byggt stjärnor har det ena gett det andra. Jag har coachat och haft många samtal inför att artister ska möta media och ge intervjuer. Så efter att ha jobbat mycket PR så valde jag 2014 att fokusera på mediaträning och artistcoachning., Jag är beteendevetare i grunden och tar ofta in den lite djupare delen i mina samtal. Då har jag känt att det här är ju jätteroligt och det är därför jag är kvar i branschen som artistcoach.

I din bok nämner du att man måste ha en strategi för att nå sin dröm. Och som artist bör man då tänka igenom den innan man ger sig ut?

Ja precis. Jag hävdar att det är av största vikt att göra om sin dröm till ett mål. Och sedan skapa en plan dvs en strategi för att nå målet. Det är bra att ha en plan att förhålla sig till. Det är olika för olika människor, men min erfarenhet är att om man har en plan så är det större sannolikhet att man når sitt mål. Även om man inser hur mycket jobb som ligger bakom för det tror jag inte att alla förstår. Boken riktar sig till dem som har en dröm att bli känd eller att slå igenom, att de ska känna till att det tar tid att planera sitt arbete. När man hör musik på Spotify tänker man så här ”ja, men gud vad snabbt det måste ha gått. De har bara laddat upp låten och sen blev det en hit.” Vad man inte vet är att det har tagit år av förberedelse. Man har valt olika producenter, studios, etc. Det är toppen av ett isberg. Det är så mycket arbete som ligger bakom.

På de 25 år som du jobbat med detta så har det förändrats rätt så mycket, ligger det mer på artisten i dag än det gjorde förr?

Absolut. Det som har hänt nu är att alla artister på bara några minuter kan skapa sig sin egen plattform via Instagram, Soundcloud osv. Förr hade man en PR person som jag som skrev pressrelease och tog kontakt med media. Nu kan man nå sina fans direkt. Kompetensen som jag besitter är lika dan på bolagen, men nu blir man mer som entreprenör när man är en artist. Då är det bra att förstå att man behöver lite strategi, att man behöver tänka lite syfte och mål. Vilka kanaler ska jag välja? Man behöver vända och vrida på saker och ting. Sen förstår jag att många väljer att strunta i det. Men de som verkligen vill leva på musik behöver ha en strategi.

Och skivbolagen idag vill ha en artist som är en företagare…

Det är business. Jag pratar mycket om PR plan, marknadsplan, men många säger att man ska ha en businessplan. Jag förstår om vissa artister om de fick höra det här skulle säga ”nej det ska inte behöva vara business”. Jag riktar mig till dem som vill leva på sin musik och sin talang. Så planen, målet och syftet kommer man aldrig ifrån.

Då påminner det om att man ska ha en affärsplan när man startar företag?

Exakt. Det kan låta tråkigt, men det är sant. I den här affärsplanen eller ramen(det är det som jag tar upp i boken med en handfast modell som läsaren kan följa ) ska man via sina värdeord och kärnan av modellen få fram med tre ord: vem är jag. Något som inte står i boken är att jag även hjälper företag med framställan och presentationsteknik. Vad vi gör då är att jag tittar alltid på de värdeord som finns i organisationen, oavsett om det är ett fastighetsbolag eller en kommun. Alla har värdeord. Det hjälper den enskilde artisten eller företagaren att fundera på vilket varumärke har jag? Vad ska jag stå för? Hur ska jag profilera det? Man måste sätta sig ner och tänka igenom det. Det är det som jag tänker att boken ska hjälpa till med. Att man ska ge sitt artistskap de här tankarna så det blir hållbart.

Det känns inte som att du sågar av den gren som du själv sitter på genom att ge ut den här boken?

Jag har så mycket erfarnehet o kunskap som jag kände att jag ville dela med mig av. Och jag bjussar på den kunskapen med glädje. Jag ville även att boken skulle vara såpass billig så att de som inte har råd att få coachning av mig skulle kunna köpa boken och göra resan själva. Det är en handbok. Men jag hoppas naturligtvis att det ska slå tillbaka på mig och att artister vill ha mina tjänster. Det hade dock känts konstigt att skriva en bok och bara gett hälften. Jag ville ge allt och hoppas att den hjälper människor. Det är min intention.

Är det vanligt att artister använder sig av PR byråer först för att sen sköta pr biten själva?

Det händer nog. Jag tror dock att det är bra att ha någon som sköter ens pr. Det går att hyra in folk som sköter ens pr. Man måste inte vara signad hos nåt storbolag för det. Det är som nu när jag släpper min bok så har min kollega Tobias och min praktikant Andreas hört av sig till olika medier. Jag tycker det hade känts helt fel om jag hade ringt runt och sagt ”hej gör pr på mig”. Vet inte om det är jag som är blyg, men det kändes inte rätt. Så jag tror att man vinner mycket på att inte göra det själv.

Hur är själva boken upplagd?

Det är en lättläst personligt skriven handbok på 128 sidor och innehåller tips, råd, övningar, anekdoter från mig och artister. Första delen av boken tar upp om min resa in i branschen. Den andra delen av boken tar upp Mooretobe modellen. Den är pedagogisk gjord. Med övningar som man ska kunna fylla i själv för att skapa sitt eget varumärke. . Man kommer att förstå att det är mycket jobb bakom kulisserna.

Kan det i framtiden bli nån bok som mer riktar sig mot företag, då du även jobbar med dem?

Roligt att du frågar. Det har varit otroligt mycket jobb med den här boken. Det har tagit så lång tid. Jag visste inte att det skulle vara så mycket jobb med att skriva en bok. Just nu är jag lite pirrig. Vet inte hur den kommer att mottas. Så just nu känns det som ingen mer bok, men jag skulle väldigt gärna göra en som är riktad mot företag.

Vi tackar Anna Moore för intervjun och önskar henne lycka till med boken.

Ni som är mer intresserade kan kika in på hennes hemsida: Mooretobe.com