Alkoholfria trenden fortsatte sommaren 2017

Reklam

Såhär i slutet av sommaren har branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tittat närmare på försäljningen av alkoholfri öl inom dagligvaruhandeln. Med hjälp av färska siffror från Nielsen kan dagligvaruhandeln konstatera att den alkoholfria dryckestrenden har fortsatt under sommaren 2017. Försäljningen av alkoholfri öl ökade med 30 procent, mätt i volym, jämfört med föregående sommar. Svensk Dagligvaruhandels VD Karin Brynell kommenterar utvecklingen enligt följande;

– Det är förvisso en försäljningsökning från låga nivåer men jag kan ändå konstatera att försäljningen av alkoholfri öl fortsatte att öka sommaren 2017. Dagligvarubutikerna har fångat upp trenden med alkoholfria drycker och småskaliga ölproducenter. Att allt fler butiker skapar särskilda avdelningar där alkoholfria drycker lyfts fram talar för att den positiva försäljningsutvecklingen fortsätter.