För bara 10 år sedan fanns det totalt 30 aktiva bryggerier i Sverige, idag ha vi brutit 300-gränsen!
Och det är 300 bryggerier som själva brygger sitt öl och säljer till Systembolaget, restauranger eller dagligvaruhandeln. Bara i år har 21 bryggerier startat. 2016 öppnade hela 68 bryggerier i Sverige.
De mindre bryggeriernas försäljningsandel av svenskt öl på Systembolaget ökade under 2016 till
5,6 %, en siffra som stigit för varje år.
Några av de bryggerier som startat på senare år har snabbt lyckats etablera sig och säljer idag förhållandevis stora volymer, till exempel Poppels Bryggeri (2012) och Coppersmith’s (2014). Så även de som gett sig in i leken förhållandevis sent har alltså möjligheter att växa sig stora. Nyckeln till framgång är en hög och jämn kvalitet på ölet.
Det fortsätter att starta bryggerier i Sverige. Hittills har bara ett fåtal av alla nya bryggerier lagt ner. På en fråga från Ölpodden tidigare svarade Sveriges Bryggerier vd Cecilia Giertta på framtidsfrågan och tillväxten att " Självklart kommer vi slå i taket i ett antal bryggerier, men i dagsläget ser vi inte att vi är där än. Hög och jämn kvalitet kommer alltid att vara en förutsättning för att överleva.”
Sveriges Bryggerier och de svenska bryggerierna är en del av den svenska Livsmedelsstrategin.
Glöm inte: på onsdag 19 juli firar vi Ölets Dag för sjätte året i rad. Då uppmärksammar vi hantverket att brygga öl och bryggmästarna bakom ölen.