Medveten Konsumtion möter Richard Lindberg, grundare av One Planet Rating.

Reklam

Träffa Richard Lindberg. Grundare av One Planet Rating – IT-entreprenören som efter en exit sadlade om till social entreprenör och hållbarhetsfrågor.

Berätta om dig själv och ditt företag / passion.

Efter en klassisk IT-startup resa med riskkapital, snabb tillväxt, internationell etablering och exit 2009 kände jag att behövde göra min nästa resa inom ett område där jag kände starkare övertygelse kring den effekt mina insatser skulle ge till samhället. Jag startade en ideell förening med syfte att bredda intresset för hållbarhet hos studenter. Vi gjorde mellan 2009 och 2017 stora projekt och kampanjer med universitet, företag, media och kommun. Bland annat en av Sveriges första nationella tävlingar för sociala entreprenörer 2011. Under 2016 och 2017 var fokus på hållbar finans och hur företag bör strukturera sina investeringar för att säkra positiva miljömässiga och sociala effekter. Vid sidan av hållbarhet är en av mina allra största passioner att resa och upptäcka nya delar av vår fantastiska värld, ett par omgångar av boende utomlands har bidragit. 2017 bestämde jag mig för att slå ihop dessa två områden och startade One Planet Rating. Som en flitig resenär kommer man snabbt till insikten att resande och turism också behöver gå igenom en hållbarhetsrevolution likt andra branscher. En idé formades av att det behövdes en tjänst som Tripadvisor fast fokuserat på hållbarhetsfrågor där användare kunde ge sina intryck av hur hotell, restauranger, destinationer och turistaktiviteter arbetar med hållbarhet. Vi såg inget liknande och efter kundundersökningar som bekräftade intresset körde vi igång för lite mer än ett år sen. Det finns en enorm förändringskraft när marknaden engagerar sig och visar vad de vill, företag i branschen kommer accelerera sina hållbarhetssatsningar.

Foto: privat

Vad är medveten konsumtion för dig?

Kunskap – för mig började mitt hållbarhetsengagemang med att läsa, lyssna till personer som visste mer än jag. Endast med rätt information kan du ta rätt beslut. Det finns så många myter och desinformation så det gäller att sålla och verifiera informationen.

Vad är dina bästa tips för att konsumera mer hållbart?

Det kan vara svårt att veta vad som gäller i den enorma informationsflöde vi dagligen bombarderas med. En av våra grundpelare inom One Planet Rating handlar om kollektiv intelligens, dra nytta av styrkan som digital teknik erbjuder där du ser vad/hur andra likasinnade konsumerar och vad de tycker. Bidra med dina egna synpunkter så påverkar du andra att ta samma steg som du själv gjort. Så skalar vi upp medveten konsumtion.

Varför väljer du att engagera dig för dessa frågor?

På något sätt är det ofrånkomligt när man reser mycket och bor utomlands. Den obeskrivligt vackra naturen, dess skörhet och människans påverkan. En aspekt som verkligen fick mig att öppna ögonen var när jag förstod hur snedfördelad den massiva rese/turismbranschen är. Av 100 dollar som du spenderar i ett Global South land stannar bara 5 dollar i den lokala ekonomin. Lyckas vi får mer balans här har vi skapat stora förutsättningar för mer hållbar turism och lokala samhällen.

Hur ska vi skapa positiv förändring på massiv skala?

Vi får ofta frågan varför man kan betygsätta alla aktörer inom hotell och restaurangbranschen på vår plattform och inte bara de gröna alternativen. Vår vision är att vara en accelererande kraft för att få resande att bli mer hållbart och då gäller det att kunna påverka de största aktörerna, dvs de som lockar flest kunder, trots att de inte har något eller väldigt lite hållbarhetsfokus . Vi ser gärna att våra användare betygsätter dessa för att sätta extra press på dem att komma igång. Lyckas vi har vi mycket större positiv effekt än om vi marginellt hjälper ledande mindre aktörer att bli snäppet bättre. Självklart ska vi även belöna de som ligger i framkant genom att ge dem bra betyg så att fler konsumenter får upp ögonen kring bra exempel som sporrar andra att ta efter.