Superdebutanterna i fokus i RallyX Nordic-premiären
Oliver Eriksson, Thomas Bryntesson och Oliver Solberg. Det var idel unga talanger i toppen när RallyX Nordic avgjordes i Skien på Grenland Motorsportsenter i Norge.
Generationsskiftet var totalt när den nordiska rallycrossäsongen rivstartade i Skien. I Supercar-finalen var alla tre förarna på pallen debutanter i värstingklassen där bilarna har 600 hästkrafter. I finalen tog 19-åringen Oliver Eriksson täten direkt. Han jagades inledningsvis av 15-åringen Oliver Solberg som visade prov på suverän bilkontroll i sin rallycrossdebut. Finalen igenom blev en ren uppvisning där Eriksson flåsades i nacken av Solberg och Thomas Bryntesson.
Bryntesson bjöd på finalens uppkörning sedan han efter en incident i starten trampade gasen i botten och jagade vilt. Bryntesson tog sig förbi Solberg efter att den sistnämnde tagit sitt alternativspår efter två varv, en placering som Bryntesson sedan aldrig gav tillbaka. Men åt Oliver Eriksson kunde han inget göra. Han korsade mållinjen som segrare.
– Det känns helt fantastiskt, vi kom hit med målsättningen att skaffa oss rutin och lära oss hantera en Supercar. Att sedan lyckas vinna direkt det är oväntat, men extremt roligt, sa Eriksson som direkt efter finalsegern tog kurs mot USA och GRC-premiären om bara en vecka.
Bakom debutanterna i finalen slutade Alexander Hvaal fyra med lillebror Joachim Hvaal på en femteplats och Mats Öhman sexa. Supercar-klassen i RallyX Nordic, som fått ett riktigt lyft till säsongen, bjöd på fin underhållning tävlingen igenom. Publiken på Grenland Motorsportsenter njöt i solen och framförallt stod Oliver Solberg i fokus. Supercar-debutanten bjöd publiken på stor show och slog bland annat till med dagens snabbaste varvtid.
Utanför final i premiären slutade både Peter Hedström och Lukas Walfridson. Båda med tekniska problem och stolpe ut. Räkna med revanschlust för båda när RallyX kommer till Arvika.
I talangklassen Supercar Lites vajade den värmländska fanan högst när Simon Olofsson tog hem segern efter en suverän insats. Olofsson från Charlottenberg dominerade kvalomgångarna och kunde ohotad ta hem segern i finalen.
– Det känns så jäkla skönt. Starterna har varit så viktiga under dagen och när det gällde som mest då satt den verkligen. Säsongen kunde inte ha börjat på ett bättre sätt, berättade Olofsson efter finalsegern.
Bakom Olofsson bjöd Supercar Lites-klassen på ett riktigt getingbo. Norrmannen Sondre Evjen kämpade tappert och slutade tvåa i finalen med skåningen William Nilsson på tredje plats.
Att det blir många om budet i titelstriden under säsongen står helt klart efter premiären. Flera förare – även utanför finalen – visade riktigt god form och namn som Henrik Krogstad och Viktor Johansson stärkte sina aktier via stabila insatser i premiären.
Prispallen Supercar RallyX Nordic Foto: Micke Fransson
Resultat RallyX Nordic, Grenland, Norge 22 april.
Supercar
1: Oliver Eriksson, Olsbergs MSE, Ford Fiesta, SWE
2: Thomas Bryntesson, Olsbergs MSE, Ford Fiesta, NOR
3: Oliver Solberg, Olsbergs MSE, Citroen DS3, LAV
4: Alexander Hvaal, Hedström Motorsport, VW Polo, NOR
5: Joachim Hvaal, Hedström Motorsport, Ford Fiesta, NOR
6: Mats Öhman, Öhman Motorsport, Ford Fiesta, SWE
Supercar Lites
1: Simon Olofsson, STS RX, SWE
2: Sondre Evjen, JC Raceteknik, NOR
3: William Nilsson, JC Raceteknik, SWE
4: Henrik Krogstad, JC Raceteknik, NOR
5: Viktor Johansson, Öhman Motorsport, SWE
6: Thomas Holmen, STS RX, NOR
Foto: Andersson Motorsport
Ännu en ung, skånsk racerförare är klar för STCC. Det är 2016 års mästare i Ginetta GT5 Challenge, 25-åringe Andreas Andersson som kommer till start i en Seat León TCR.
– Att tävla i STCC har länge varit ett mål för mig, säger Andersson, som hoppas på en pallplats redan i premiären den 6 maj.
Tobias Brink, Micke Ohlsson, Dennis Strandberg, Niklas Lilja och nu Andreas Andersson. Skåne blir väl representerat i STCC den här säsongen.
– Vi känner varandra och Dennis tävlade jag mot vid ett par tillfällen i Ginetta förra året, säger Andersson, som bor i Furulund bara 2,5 mil från Ring Knutstorp där årets första deltävling i STCC avgörs.
– Det ska bli roligt att STCC-debutera på hemmaplan. Ring Knutstorp är den bana jag gjort flest varv på och jag har goda förhoppningar om att göra ett bra resultat. Poängchansen bedömer jag som god, men givetvis hoppas jag på mer än så. Målet är att vinna eller ta en pallplats, men det är inga nybörjare jag möter direkt.
Andreas Andersson började köra gokart vid åtta års ålder. Karriären i bil har gått via långloppsracing till Ginetta där han vann Ginetta GT5 Challenge efter en dramatisk avslutning på Mantorp Park förra året.
Mästartiteln väckte tankar på STCC – hos en samarbetspartner!
– Han undrade om jag var intresserad av att köra om han köpte en bil, berättar Andersson, som nyligen var i Finland och hämtade en Seat León TCR hos det finländska teamet LMS Racing.
– LMS ska driva bilen under racen, men jag tar själv hand om den mellan tävlingarna.
Det tekniska är inget problem för Andreas. Han är utbildad mekaniker på Svalöfs gymnasium och jobbar som servicetekniker på Din Bil Syd Audi Malmö.
Hittills har Andreas Andersson genomfört två utlandstester – Frankrike och Spanien – med LMS Racing. Han har fått mycket tid i bilen och hängt med sina finländska teamkompisar bra. Klart att det är skillnad på en bakhjulsdriven Ginetta G40 med relativt lite effekt och en TCR-bil med 330 hästkrafter, men Andersson är positiv inför sin hittills största utmaning i motorsportkarriären.
– Jag känner mig laddad och väl förberedd på den racing som väntar.
Omfattningen av Andreas Anderssons satsning är ännu inte klar. Siktet är inställt på samtliga deltävlingar i mästerskapet, men för att nå dit saknas fortfarande en del pengar.
– Ekonomiskt är det tufft att få ihop det, men all ledig tid går just nu åt till att hitta sponsorer. Premiären på Ring Knutstorp är klar i dagsläget och även Alastaro ser jättelovande ut. Hur det blir sedan får vi se, men jag blickar även mot Solvalla i mitten på juni. Det är en viktig tävling med all media och publik.
Foto: Micke Fransson/STCC
Reuben Kressner är klar för STCC 2017. 20-åringen från Stockholm ska köra en Audi RS3 LMS för Brovallen Design.
– Jag har bara testat bilen i fem varv på Mantorp, men jag fick direkt en bra känsla, säger Kressner.
Reuben Kressner debuterade i STCC förra säsongen och nådde en fjärdeplats som bäst i ett av heaten i Karlskoga. Men i år gäller andra förutsättningar med nytt reglemente och en annorlunda biltyp.
– Bilarna vi hade förra säsongen (bakhjulsdrivna) passade mig ganska bra med tanke på att jag kört mycket formelbil, men vi hade svårt att få det att fungera. Nu vet vi att vi har bra material och för mig handlar det om lära mig hantera en framhjulsdriven bil, säger Kressner.
Han är dock ingen nybörjare i att tävla framhjulsdrivet.
– Jag körde framhjulsdrivet i JTCC 2011 och det ska nog gå fort att komma in i det igen.
Kressner hoppas och tror på en intressant säsong.
– Alla startar från ruta ett i och med det nya reglementet, säger han.
Teamägaren Tobias Johansson är glad över att kunna fortsätta satsningen på unga förare.
– Jag och Reuben började prata lite löst om det här i höstas och samtalen fortsatte under vintern. Vi i teamet pratade med våra partners och Reuben pratade med sina och tillsammans hittade vi en lösning och det känns förstås riktigt roligt, säger han.
I förra veckan hämtade han de två nya bilarna från Audi Motorsport i Ingolstadt, Tyskland.
– Jag började ju tävla i STCC med Audi, så visst känns det som att cirkeln sluts på något sätt.
Tobias Johansson blev för övrigt den första privatföraren som vann ett race i STCC. Det var 2001 på Ring Knutstorp och bilen var en Audi A4 Super Touring. Teamet har deltagit i STCC sedan 1999.
– Ja, det har blivit många intressanta och lärorika år och det känns väldigt bra att återigen tävla med Audi. De här bilarna är de bästa som finns på marknaden, säger han.
En given fråga är förstås vem som ska köra den andra bilen.
– Vi för diskussioner med flera olika förare, men för oss är det inte avgörande att bilarna enbart körs inom STCC. Självklart är vårt mål och ambition att vi ska tävla med båda bilarna i kungaklassen, men en av många fördelar med TCR-reglementet är att bilarna kan användas till flera klasser inom racing, men även till andra event, säger Johansson och utvecklar resonemanget:
– Vi har spännande grejer på gång och Brovallen Design kommer att inleda ett nytt, intressant samarbete inom racing. Vi kommer snart att berätta mer om det projektet.
26-27 april är årets första officiella STCC-test. Det äger rum på Ring Knutstorp i Skåne där även premiären avgörs 5-6 maj.