Ricky Helgesson började sin tekniska karriär i unga år. Redan som tioåring började han programmera på sin dator Oric-1 och efter det blev det en IBM PC. Han har alltid varit intresserad av ny teknik och har under årens lopp grundat flera IT-bolag. Sen har han jobbat med jättar inom dataspelsbranschen såsom Electronic Arts, Frostbite och Dice. Nu är han vd för Univrses som han startade 2014/15. De ska bistå med lösningar inom AI och datorseende till Volvos och Autolivs bolag Zenuity för självkörande fordon.
När det gäller AI, hur kommer det att fungera?
AI är en väldigt viktig del när det gäller självkörande bilar. Med vanliga analytiska metoder är det i princip omöjligt att komma hela vägen. Man måste ta hjälp av deep learning, som är en gren inom AI. Det handlar om att man tränar datorn på att lösa olika typer av problem. Sen vill man, för att bygga ett redundant system, ha många källor som säger samma sak. Man kanske har en AI som säger att här borta är det en bil och sen har du en radar som säger att här är det ett objekt som rör sig. Med dessa uppgifter kan man ta ett beslut att detta måste vara en bil då flera system säger samma sak. Sen kanske du har andra sensorer. Man försöker att få flera sensorer och flera mjukvarulösningar som är överens om vad man ska göra.
Det handlar lite om uteslutningsmetoden, om det är tillräckligt många faktorer som stämmer överens så är det en specifik sak?
Ja, det är lite så. Man jobbar i bilbranschen väldigt mycket med säkerhetsstandarder. Och då måste man kunna bevisa säkerheten man har i alla olika delsystem. Då fler delsystem används samtidigt så ökar man säkerheten.
Då måste omgivningen hela tiden läsas in?
Sådana här självkörande system har en slags perception för att ta in information om omgivningen. Sen ska man förstå omgivningen utifrån perceptionen, ta beslut om körningen, göra en path planning, exempelvis ifall bussen ska köras om eller inte. Sen har man system som använder sig av alla beslut för att styra funktioner i bilen, såsom gasen, bromsen, blinkers, rattutslag - med andra ord all styrning av bilen. Det sista steget i ett självkörande system att man styr fordonets funktioner och man har sedan sensorerna för att på nytt läsa in analysera hur fordonet rört sig och på nytt analysera nästa steg. Hela denna process görs väldigt många gånger varje sekund.
Dessa självkörande bilar, kommer de att ta bort behovet av taxichaufförer?
Absolut! Det är ganska intressant för vi går allt mer emot en delningsekonomi i många branscher. Bilar är en sån bransch, där man redan har kommit en bit på väg med bilpooler, där man inte äger sin bil utan använder en bil när man behöver åka längre och använder sig av Uber när man ska åka kortare sträckor. Många tror att detta kommer att leda till att det kommer att säljas mycket färre fordon i världen. Om man tittar på sin egen bil så står den mycket still, ca 96% av tiden. Men med delningsekonomi är det många bilar som inte behöver stå stilla så mycket. Detta gör att många tänker sig att det blir färre bilar, mindre trafikstockningar och att man inte kommer att behöva bygga ut vägarna. Sen finns det de som tänker sig motsatsen. Redan idag är Uber såpass billigt och smidigt att en del väljer det alternativet istället för en hyrbil när de är på semester. Du kan ta en öl eller två och sen åka hem till hotellet efter att du varit ute. Vilket du inte gjort om du haft en hyrbil. Om Uber nu är såpass billigt och så tänker du dig självkörande Uber, där förarens lön är borta ur ekvationen, då kommer det bli så otroligt billigt och smidigt att man är rädd för att tunnelbanan kommer att stå tom. Då kommer vi istället att få mycket mer trafik. Det är inte självklart vilken väg det kommer att ta. Går säkert att påverka genom politiska beslut vilken framtid som man vill se. Jag tror att man kommer att behöva göra kollektivtrafiken helt gratis om man ska få folk att använda den.
Är första steget personbilar eller innefattas även bussar och lastbilar?
Scania och andra lastbilstillverkare håller också på att jobbar med detta. I USA har man börjat förbereda sig lite grand för vad det kommer att innebära. Av den arbetande delen av populationen så är det en ansenlig mängd som kör lastbil, ca 9 miljoner människor. Och alla dem kommer att bli utan jobb. Man pratar om hur man ska hantera det, men det börjar bli lite bråttom att ta tag i det.
Angående säkerhet så är väl risken för kapning av bilen en känslig bit?
Den delen av säkerheten är också jätteviktig. Ju mer automatiserat det är desto större risk för att systemen angrips så fordonssäkerhet kommer att få flera betydelser framöver.
Om jag har en självkörande bil, kan jag då ta över styrningen?
Det är lite olika. Inom självkörande fordon finns det sex nivåer. På ett ungefär är det så här.
På nivå noll är det inga självkörande funktioner alls, nivå ett har vissa hjälpfunktioner t ex parkerings assist och en del bilar har hjälp så de håller sig inom linjerna när du kör på motorvägen eller att du håller avståndet till bilen framför. De flesta nya bilar har redan nivå ett funktioner. Nivå två kan bilen köra helt själv vissa sträckor, upp till nivå tre har föraren ansvaret för fordonets framfart, men i nivå tre kör bilen helt självständigt, på nivå fyra är bilen helt självkörande så föraren kan lägga sig och sova eller göra något annat under färden, dock inte överallt utan på certifierade sträckor, men även i de fallen kan föraren välja att köra själv. Nivå fem är helt självkörande fordon som inte ens har ratt eller förarsäte. Då kan du bara tala om för fordonet vart du vill åka. Sen pratar alla om när vi kommer till vilken nivå. Många tror att vi kommer till nivå fem inom tio till femton år och till nivå fyra inom fem år.
Då vill man även att bilen kör optimalt snålt?
Man kan även tänka sig att man kan ställa in sånt. Att man kan ändra hur en bil ska bete sig. Om man lider av åksjuka kanske man inte vill att den ska hålla sig till fartbegränsningar utan tar sig fram lite lugnare. Man kommer säkert att kunna påverka körbeteendet lite grand.
De hade provkört på en racerbana med en självkörande bil och den var snabbare än den mänskliga föraren. Då den tog kurvorna bättre.
Ja, man kan ju tänka sig att den kan beräkna kurvtagningen mer optimalt förstås.
Så det blir intressant med Formel ett framöver.
Ha, ha och jäkligt tråkigt. Vem vinner idag, Apple, Google eller Zenuity? Förstås Zenuity.
Det ni gör nu går det att använda inom andra områden än med bilar?
Det vi gör går att använda inom väldigt många områden. Vi för diskussioner inom byggsektorn t ex. Vår teknik går att applicera på AR-glasögon. Med VR-glasögon stänger man ute världen, medans med AR är det som att ha vanliga glasögon fast att man ritar dit olika objekt så att man upplever att de finns i den verkliga världen.
Det är lite som Pokemon Go…
Ja, fast man har glasögon på sig så att man upplever de virtuella objekten som helt verkliga. Microsoft Hololens är en produkt som finns ute nu och runt hörnet väntar fantastiska produkter. Där man får röntgensyn. Om man har en ritning över den lokal man befinner sig i så kan man se var inne i väggen elledningarna går. Om du är på ett bygge kan du se vart du ska montera olika saker. Så där finns det intressanta användningsområden. Både för datorseende och AI. Det passar för självkörande bilar, robotik, drönare, AR och VR. Om du tar de områden jag räknat upp så går det att använda i princip alla branscher. Inte minst AR som kommer att revolutionera varenda bransch.