Då en artist återvänder efter en tids kreativ frånvaro så måste det bli med något speciellt. Det blir än viktigare då artisten följer upp ett debutalbum som fick så mycket fin kritik som 2015 års A Dream In Static som anses som ett av det senaste årens finaste och mest uppmärksammade debutplattor inom rock och metal.
Det filmiska rockkollektivet Earthside befinner sig i denna inte helt avundsvärda position just nu. Men om en enda låt skulle kunna leva upp till förväntningarna, som beskriver vår samtid och lämnar lyssnaren med en tung känsla av respekt så är det All We Knew And Ever Loved.
I samband med att de skriver på för Music Theories Recordings/Mascot Label Group så befinner sig Earthside återigen i strålkastarljuset på det mest monumentala viset. De är kulmen av årtal av noggrann planering, inspelningar, och en besatthet för detaljer och All We Knew And Ever Loved gläntar på dörren till nästa kapitel i bandets kollektiva historia och den hårda verklighet som väntar mänskligheten då inga förändringar sker.
Frank Scaramone började skriva låten 2017 i det gråa, regniga mars och den andra säsongen av True Detective. ”Målet var att den skulle vara ett brutalt kraftpaket och använda de tyngsta kombinationerna av instrument som möjligt för att skapa en ambitiös ljudbild av mänskligheten i krig med sig själv och undergången,” säger han. ”Men även som artist att verkligen få något gjort. Om du vill skriva om ett specifikt ämne så måste musiken leva upp till det du vill berätta på ett så dramatiskt sätt som möjligt. Det måste vara förödande.”
Geom det genuint apokalyptiska ljudet av en av världens största orglar (inspelad i First Congregational Church i Los Angeles) och en omvälvande mix som gjordes av Randy Staub (som mixade Metallicas liveplatta S&M) är slutresultatet förödande. Man kan inte värja sig.
Earthside avslöjar också att på låten hörs Baard Kolstad från den norska progrock/metal-gruppen Leprous som de tidigare turnerat med.