De holländska fanbärarna för psykedelia har gett ut sin nya singel ”Live Like You”.
De gav ut sitt sjunde album Tascam Tapes i januari som fick fina recensioner i brittiska Daily Mirror som hyllade deras ”falsetto dreaminess”. Classic Rock, Shinding och Planet Rock Magazine var andra som öste lovord över plattan som kom till då bandet var på en omfattande turné.
Live Like You var spelades dock in på ett helt annorlunda vis. Med sitt tungt gungande groove, som blivit deras varumärke, gjordes den för en reklam för bilmärket Škoda av bröderna Pablo och Luka van de Poel. När den var på gång att sändas insåg de att vad som saknades för att göra den till en skitbra DeWolff-låt var Robin Pisos Hammond. Det slår helvetiska gnistor om låten som handlar om att gå sin egen väg i dessa tider av influensers och copycats.
DeWolff gör inte saker på det vanliga viset. De spelar in vid vägrenen, ger ut ett helt nytt album via en hotline, gör personlighetskluvna interaktiva videor med formidabel kreativitet. Inte konstigt att de erhållit det prestigefyllda Edison Award (den nederländska motsvarigheten till Mercury Music Price) för Bästa Rockband förra året.