Per Gessle har tillbringat sommaren nere på västkusten med att titta tillbaka på sina 44 år som låtskrivare. 1976 skrevs den första låten i tidsenlig new wave-anda och sen dess har det blivit hundratals kompositioner.
På nya albumet ”Gammal kärlek rostar aldrig” tolkar Per sina egna svenska favoriter från 80-talet och framåt. Det mesta är akustiskt baserat och Per spelar nästan alla instrument själv. ”Alla utom de svåra”, som han själv säger.
– ”Jag skrev låtarna ”Mamma” och ”Pappa” till Mors dag i maj tidigare i år och blev påmind om hur kul det är att göra det enkelt för sig, spela piano och gitarr och bara sjunga.”
På nya albumet sjunger Per ofta med Helena Josefsson men också med Uno Svenningsson som gästar i en låt. För första gången har Per också samarbetat med lokala Halmstad-musiker som Per Thornberg på tenorsax och Gicken Johansson på bas och lap steel.
– ”Per är en gammal bekant och är en av Sveriges bästa jazzsaxofonister. Gicken var ny för mig men han är ju helt klart Sveriges Duck Dunn! En fantastisk basist. Och MP från Gyllene Tider är med såklart. Utan honom inget kaffe!”
– ”Jag har förmånen att ha en fantastiskt rik låtskatt runt omkring mig. Det finns så många sånger från olika decennier som jag aldrig spelat in av olika skäl. Det finns låtar jag skrivit åt andra artister t ex ”Segla på ett moln” (Anne-Lie Ryde’) och ”I din hand” (Svante Thuresson).”
– ”Vissa låtar jag alltid burit med mig och de känns fortfarande relevanta. ”Viskar”, ”Tända en sticka till” och ”Kom ut till stranden” skrevs tidigt 80-tal men betyder fortfarande väldigt mycket för mig. ”Ömhet” skrev jag lite för sent för att den skulle hinna med ”Mazarin”-tåget. ”Nypon och ljung” var tänkt för mitt Nashville-äventyr men hanns aldrig med. Det har varit otroligt kul att möta dem igen.”